ReisnaarSriLanka.nl

Dag 2 en 3 NYC

Manon: Wat een verschil: Washington was schoon en rustig. In New York is het druk en vies, overal is geluid en geuren van eten en uitlaatgassen. Heel vaak gaat het geluid van een ambulance of politieauto door de straten en dat lijkt op een combinatie van een luchtalarm en een kermisattractie. In Washington ging Yara ons vooruit op haar step en in New York durfden we dat de eerste dag niet aan. Toch wend het al snel. We genieten zeer van wat de stad te bieden heeft. Zo eten we elke ochtend ergens anders ons ontbijt en we nemen vaak een taxi. In Washington deden taxichauffeurs moeilijk over 5 mensen, maar in New York schuiven we gewoon met z'n vieren oo de achterbank. Op de tweede dag in NYC zijn we (met step) naar het Central Park gegaan voor een wat rustige dag. Kleedje mee, eten, boek, spelletjes en Omar is gaan hardlopen. Omdat het snikheet was doken de kids onder een sproeier. Ik wilde liever niet nat worden. Maar aan die wens kwam aan het einde van de middag een eind. We zijn met The Beast de Hudson opgegaan. Een speedboot die met 70 k/u scheef ging hangen zodat iedereen kletsnat werd. Mooie attractie voor de kinderen... wel vlak voor het vrijheidsbeeld langsgegaan.

Op dag drie zijn we Fifth Avenue afgelopen en na een lunch in het park (heerlijke rustplek) zijn we naar Interpit gegaan. Dat is een vliegdekschip als museum om te bezichtigen. Op het schip staan verschillende vliegtuigen en helicopters en ernaast een onderzeeër. Zelf vond ik de tentoonstelling over drones interessant en de Spaceshuttle die er ook stond. Slim getimed omdat het deze middag behoorlijk regende.

Na heerlijk gegeten te hebben bij Nish Nush, zijn we 's avonds naar het observatory van One World Tradecentre gegaan. Een hele bijzondere ervaring om bovenop het hoogste gebouw van New York over de stad te kijken. We zagen de zon ondergaan en daarna alle lichten in de stad aangaan. Het zijn intensieve, maar mooie dagen.

Dag 1 NYC

Omar: Voor het ontbijt gingen we naar de Pret a Manger om de hoek. Daarna groot deel van de dag besteed aan Statue of Liberty en Ellis Island. Dat zijn dus drie veerboottochten, met de mooie plaatjes die daarbij horen. Het was goed warm vandaag; dertig graden. Op de boot een koel windje, en op de eilanden ook, maar het tempo is dan laag en Yara heeft geregeld rust nodig.

Daarna zijn we met de metro naar Central Park gegaan. (Tot nu toe hebben we alles met de taxi gedaan, meestal ongeveer even duur als vijf metrokaartjes, maar tijdens de spits is dat niet te doen.) In Central Park hebben we een speeltuin bezocht, naar honkbal partijtjes gekeken en op het gras gelegen. David en ik zijn op pad gegaan om avondeten te scoren om in het park op te eten, en kwamen terug met falafel.

Viel Manon en mij op dat Central Park opmerkelijk schoon is. In het Vondelpark blijftop een mooie zomerdag met zo veel mensen veel meer troep achter.

Van DC naar NYC

Omar: laatste ochtend in Washington zijn we begonnen met een wandeling naar de wijk Georgetown, wat eigenlijk het oude Washington is. Je waant je in een Amerikaans dorp zonder hoogbouw. De wanderling was nog geen kilometer, want ons hotel was al in die richting en Washington is een relatief kleine stad. Georgetown ligt aan de Potomac rivier. Zie foto.

Het laatste uur in de stad mochten de kids nog zwemmen en toen zijn we in ruim 3 uur met de trein naar New York gereden. We stapten Penn Station uit in een wereld van verschil met Washington. Erg druk! Vol met mensen, geluiden en geuren. Ons hotel ligt tegenover het station. Veel meer dan drie bedden past er niet in de kamer.

De eerste avond NY hebben de kids een vuurdoop gekregen doordat we op Times Square zijn gaan eten, het druktste plein van de stad. Zeker David moest even schakelen.

Dag 2 Washington

David: We hebben heel ver gelopen naar een museum en het Capitool. Het museum ging over dieren en dino 's en bij het Capitool hebben we een film gekeken over het Capitool en daarna kregen we een rondleiding in het Capitool. En we liepen tussendoor ook nog even langs het witten huis en daar stonden heel veel toeristen. En ik ben nog even gaan zwemmen en er was hele maal niemand dus ik was hele maal in me eentje. En toen gingen eten bij een restaurant eten dat mama hat uitgekozen een soort taco restaurant en het was heel lekker. En toen hebben we nog een stukje gelopen.

Omar: David heeft een perfect reisverslag gemaakt. Weinig aan toe te voegen. DC is een aangeharkte en rijke plaats, zeker de sights. Het andere Amerika zie je hier weinig, hoewel ook hier Yara zich afvroeg waarom er een man in het park aan het slapen was. Vandaag (zaterdag) veel meer toeristen dan gisteren. Amerikaanse gezinnen die een weekend de symbolen van hun democratie komen bekijken? Die symbolen worden goed gepromoot in het Capitool; niet geheel onterecht.

Dag 1 in Wahington

David: ik vond het grappig dat die legermannen bij het Lincoln-monument de ceremonie deden. Het museum van Space en air was leuk, want daar kon je veel dingen doen. En het wandelen was soms vermoeiend maar ook leuk. En de fitnessruimte van het hotel was ook heel leuk.

Amber: We waren bij het Witte Huis en daarachter was een park met allemaal monumenten (o.a. her Washington monument en monument van de Tweede Wereld oorlog). Bij het Lincoln-monument was een huldiging van een soldaat die hogere rang kreeg. Dat was cool om bij te zijn. We gingen naar het Space en Air museum en daar hebben we een film gekeken van het planetarium. Toen begon het keihard te regen. We konden alleen maar lunchen bij de Mc Donalds die bij het museum hoorde. En we zijn voor de eerste keer in het zwemband geweest van het hotel.

Yara viel in slaap bij de chinees op de hoek. We hebben haar fortunecookie bewaard.

Gearriveerd in Wachington

Vannacht gearriveerd in Wachington, na overstap in IJsland. Het tijdsverschil maakt dat we nu op 6.30 gaan ontbijten. Maar wel een hele dag voor ons!

Welkom op mijn Reislog!

Hallo en welkom op onsreislog!

Hier zullen we af en toe vertellen wat we hebben gezien of meegemaakt. Vanaf nu zul je hier dan ook verhalen en foto's vinden, en via de kaart weet je altijd precies waar we zijn geweest.

Wil je automatisch een mailtje ontvangen wanneer er een nieuw verhaal of een nieuwe fotoserie op deze site staat? Meld je dan aan voor mijn mailinglijst door je e-mail adres achter te laten in de rechter kolom.

Leuk dat je met me meereist!