ReisnaarSriLanka.nl

San Diego centerum

David: vandaag San Diego. We zijn naar een groot winkelcentrum geweest en daar heb ik een shirt en een broek gekocht. En Amber en Levi's shirt gekocht en Yara een jurk gekocht. En toen reden we naar het centrum van San Diego. Daar gingen we een stukje lopen en ik, mama en Amber gingen nog naar een markt. En toen gingen we op een tarras nog wat drinken. Toennog een blokje om en naar de auto en toen reden we treug naar huis en gingen we nog even zwemmen. Vervolgenstoen ginge we Mexicaans eten

Verhaal van Yara

Yara: het leukst in de vakantie is het zwemmen. Er is ook een bubbelbad, daar ligt een mat op en als je die in het gewone bad legt, kan je erop springen. Dat had David bedacht. Het bubbelbadkan je aanzetten en dan rustig zitten. Het gewone bad, kan je leuk in spelen. Gisteren waren we bij de zee entoen hadden we cheesedippers mee. [San Diego]

We zijn naar de winkels gegaan en toen hadden we dingen gekocht. [gisteren, San Diego] Er was een winkel die Amber heel leuk vond en ik ook, daar waren te leuke dingen. Daar hebben we iets gekocht voor Sophie en haar zusje. [die passen op de hamster van Amber]

Een keer gingen we lang rijden. Omdat er veel bochten kwamen moesten Amber en ik spugen. Dat was niet leuk. En toen waren aangekomen en toen ging papa nog snel iets kopen. Daar was ook een heel mooi uitzicht van de zee. En het ontbijt was ook zoet, maar je kon eengrote wafel bestellen en die gingen we samen delen. [Gualala]

We hadden ook mooie standbeelden op het grasveld gezien en als je er doorheen loopte leek het alsof je in het water was. In een museum waren er meneren en mevrouwen met dezelfde pakken en die vertelden iets bij een vlag en daarachter was ook een mooi standbeeld. [cermonie bij Lincoln memorial, Washington)

Dat het bij sommige hotellen en dingen heel heet was. Bij een hotel kregen we gratis een koekje. [Holiday Inn, Amercan Canyon]

Bij een ding was het echt een huis. [San Diego] David en ik gingen samen in een kamer slapen en we wilden eigenlijk alledrie in de kamer met 1 bed slapen, maar dat kon niet. Uiteindelijk ging Amber daar slapen.

Ik weet nog iets. Dat was weer ergens anders. Toen gingen we op hele hoge berg en toen dachten jullie Yara kan niet meer verder, maar ik liep toch en toen kwamen we bij een brug. Daar zag je de waterval en toen vroegen we aan iemand om een foto van ons gezin te maken.[Yosemite Valls]

Van Grand Canyon naar San Diego

In Grand Canyon was een heel mooi uitzicht. Doeidoei. Nee, grapje. Na een autorit van 8 en een half uur (even lang als naar de grens van Italië) eenmaal aangekomen in San Diego: koken eten en slapen. We zitten in een wijk met een eigen zwembad: woehoe, dat is heel fijn. De volgende ochtend zwemmen, lunchen en naar het strand. Na een gewonnen potje koehandel alweerslapen. Wat gaat de dag snel. De volgende ochtend hetzelfde programma beide dagen gebodyboard in de zee. En de bodyboard zijn natuurlijk van hier.En er waren best hoge golven. Nog even spelen in het zand, zonnen en we gaan weer naar huis vandaag helaas geen potje koehandel wehe maar wel op dit blog schrijven woehoe. KLAAR.

Grand Canyon

Amber: De eerste dag in Grand Canyon zouden we om negen uur met een helicopter drie kwartier boven de Grand Canyon vliegen. Vanwege geen-idee-wat werd dat een uur verzet. Natuurlijk vonden we dat alle vijf zacht uitgedrukt niet leuk. Uiteindelijk viel het mee en konden we om rond kwart voor tien opstijgen. Ik zat na een gewonnen potje steen-papier-schaar samen met papa voorin. Het uitzicht was super mooi! En het was een leuke ervaring om in een helicopter te zitten.

Die middag gingen we wandelen en we liepen over een soort tijdpad. In de grond zaten om de meter rondjes waar steeds '... years ago' opstond. Alleen was ons hotel aan het einde van dit pad dus liepen wij van '2000 million years ago' naar 'today'. Tussen door liepen we langs twee rangers van wie David, Yara en ik een junior ranger boekje kregen. Toen we die hadden ingevuld(ik natuurlijk helemaal in het Engels) kregen we een button. De vrouw van wie we de button kregen deed dat erg leuk; we moesten een eet afleggen, ze keek goed ons boekje door en uiteindelijk kregen we natuurlijk die plastice button.

Meer Yosemite en Death Valley

Yosemite is echt een prachtig park. Park is eigenlijk een verkeerd woord. Het is natuurlijk een enorm bos en je doet er twee uur over om er doorheen te rijden. Dat deden we toen we het verlieten, over een weg die het grootste deel van het jaar gesloten is vanwege sneeuwval op de pieken die reiken tot 3000 meter.

De dag daarvoor hebben we een stevige klim gemaakt naar Vernall Fall (waterval). Tot bovenaan de waterval bleek te ver, maar we zijn erg trots op vooral Yara dat we het tot halverwege hebben gered, waar een brug een mooi zicht op de waterval bood. Een bord waarschuwde wel erg duidelijk tegen (pootje) waden met de foto van een jongetje die dat had gedaan, was uitgegleden, meegesleurd en overleden. Amber grijpt dat aan.

We eindigde de laatste dag in Yosemite na de (altijd veel makkelijkere) afdaling met een tochtje naar Mirror Lake, waar we dag van aankomst ook al naartoe waren gewandeld. Maar nu hadden we zwemspullen bij! Althans, ik en de kids.

De dag erna dus de tocht van Yosemite naar Pahrump, een stadje bij Death Valley. Na twee uur door het park was het nog eens vier uur door vooral woest en leeg landschap van Nevada. Onder andere een weg die begint met een bord dat er de komende 120 km geen benzinestation, wc of wat dan ook is.

In Pahrump had het Holiday Inn gelukkig een zwembad.

De dag erna zijn we naar Death Valley gegaan. Dat doet me volop aan Libië herinneren. De woestijnwind is identiek; droog en erg warm, in vlagen gewoon heet. Het landschap vertoont ook overeenkomsten; geen duinen van fijn zand maar vooral stenige ondergrond waar verbazingwekkend genoeg van alles tussen groeit. Vanaf Dante's View zag je zowel de Siera Nevada op ruim 100 km afstand, met het hoogste punt van de VS als onder je Bad Water waar het laagste punt van de VS is. In dat Bad Water was een enorme zoutvlakte, net als in Libië onderweg naar het strand. De bergen kende ik niet uit Libië, maar veel van de rest wel. Ik was niet de enige die de vergelijking maakte; het bezoekerscentrum claimde het wereldrecord hoogste temperatuur, maar vermeldde er wel bij dat een meting in Libië dat betwiste. De bergen in Death Valley boden een rijke schakering van allerlei kleuren. Onze Jeep heeft het ook goed uitgehouden. Op een gegeven moment vlakbij Bad Watergaf ie 130 graden Fahrenheit aan, wat 54,4 graden Celsius is! De officiële meting die dag bij het bezoekerscentrum van Furnace Creek was 123 graden, wat ook ruim boven de 50 in Celsius is.

Morgen rijden we via Las Vegas naar Grand Canyon, het derde en laatste National Park dat we bezoeken, waarna een week San Diego wacht met veel strand en dan ook nog Los Angeles.

Omar

Dag 2 in SF en reis naar Yosemite via Gualala

De 2e dag in SanFrancisco zijn we met een ouderwets trammetje door de stad gegaan, daarna hebben we gewinkeld (verschillende winkels met grote merken vlak bij het hotel). We moesten natuurlijk ook nog zwemmen in het (verwarmde)zwembad van ons Hilton hotel. Omar heeft een stukje kunnen hardlopen langs de baai. In de avond zijn we gaan eten in Chinatown.

De volgende dag hebben we de huurauto opgehaald en na het ontbijt reden we over de Golden gate bridge. Na een stop bij een vuurtoren en een wandeling kwamen we in de avond aan in Gualala. In Gualala gaat alles dicht om 20.00 uur omdat het dan pikkedonker wordt, dus we waren te laat voor een restaurant. Gelukkig liet de lokale supermarkt ons nog iets kopen dat we in de hotelkamer konden opwarmen. De volgende ochtend hebben we ontbeten met een prachtig uitzicht op de Stille Oceaan.

We reden vanuit Gualala meer het binnenland van Californië in. In Sanamo hebben we een wijntour gedaan op een groot familiegrondbezit. Omar en Manon mochten natuurlijk ook proeven. We reden door naar Napa voor het eten en verbleven in een motel langs de snelweg.

Gisteren reden we naar Yosemite. Wat een bijzonder park. Op onze eerst wandeling zagen we al eekhoorns, spechten en een moederhert met twee kinderen liep zo voor onze auto. Vandaag is de tweede dag in Yosemite. We hebben weer gewandeld en bij een waterval geklommen. We stonden oog in oog met en mannetjeshert.Toen we even gingen zwemmen ontmoetten we een gezin uit Amsterdam. Hoe toevallig!

De WiFi is de afgelopen dagen er niet tot slecht. Als het weer lukt zetten we ook foto's op dit blog.

Dag 1 in SF

Vandaag fietsen gehuurd en over de Golden Gatebridge gegaan. Mooi om te zien, maar het was kouder dan we hadden verwacht. In de middag ligt de brug in een soort mist.Met de ferry naar Fishermensworf om de zeeleeuwen te zien en daarna Mexicaans gegeten op pier 1 en wandelend door de stad weer terug naar hethotel. Wat opviel: San Francisco is minder deuk en wat gezelliger dan New York, veel toeristen én veel swiebertjes.

Vliegen naar San Francisco

De laatste dag in New York hadden we enige discussie waar we zouden ontbijten. Waar je je al niet druk over kan maken tijdens een vakantie... Het werd de Prêt à manger. Daarna liepen (Yara op de step) nog eenmaal door het drukke en warme centrum van New York. De tip van Saskia om naar een snoepwinkel te gaan met 3 verdiepingen waren de kinderen niet vergeten. In Dylans Candystore zochten de kinderen elk iets uit voor in het vliegtuig. Tijd voor een ijsje was er niet, want we moesten naar JFK Airport. Met Virgin vlogen we naar San Francisco. Met enige vertraging was het een vlucht van meer dan 6 uur, maar gelukkig waren er films op tv. Via je eigen scherm kon je wat te drinken bestellen. Dat hoefde je David geen 2 keer te vertellen. ? Door het tijdverschil van 3 uur met New York waren we erg moe. In toren 2 van het Hiltonhotel vielen we snel in slaap.